Witamina B12
 
 
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Kontakt
Linki
Fotogaleria
Szukaj

O witaminie B12
O witaminie B12
Witamina B12 [1]

Inne witaminy

Użytkowników Online
Gości Online: 3
Brak użytkowników Online

Zarejestrowanych: 0
Nieaktywowany użytkownik: 0
Ostatni zarejestrowany:

Ostatnie artykuły
Zawartość i biodostę...
Co każdy weganin pow...
Neuropatie niedoborowe
Witamina B12 [2]
O witaminie B12

Witamina B12 [2]


Witamina B12 (cyjanokobalamina, kobalamina)


Rola w organizmie

Witamina B12 bierze udział w przemianie węglowodanowej, białkowej, tłuszczowej i w różnorodnych procesach, zapewnia aktywność, uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi, przeciwdziała niedokrwistości, umożliwia syntezę kwasów nukleinowych w komórkach, przede wszystkim szpiku kostnego; wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej ochraniającej komórki nerwowe i neuroprzekaźników nerwowych, zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w uczeniu się, skupieniu uwagi; odgrywa rolę przy odtwarzaniu kodu genetycznego; dzięki niej zmniejsza się poziom lipidów we krwi; wpływa na układ kostny, pobudza apetyt.


Skutki niedoboru

Skutkami niedoboru witaminy B12 są niedokrwistość, zahamowanie dojrzewania komórek, szczególnie krwi, opóźnienia wzrostu, częste biegunki, zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu i układu nerwowego, trudności w zachowaniu równowagi, rozdrażnienie, irytacja, stany lękowe, depresje, zmęczenie, drętwienie rąk i nóg, trudności z chodzeniem, jąkanie się, bezwład umysłowy i fizyczny, drętwienie, mrowienie, utrata pamięci, dezorientacja, stany zapalne ust, niemiły zapach ciała, dolegliwości miesiączkowe.


Skutki nadmiaru

Witamina B12 nie jest toksyczna.


Źródła w pożywieniu

Witamina B12 produkowana jest przez bakterie żyjące w układzie pokarmowym zwierząt (w tym człowieka), dlatego największe jej ilości można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli wątrobie, nerkach i sercu, a także chudym mięsie, rybach, skorupiakach, serach i jajach; w małych ilościach występuje w niektórych gatunkach glonów, np. ao nori, dulse.


Zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi około 3µg na dobę.

Prawidłowe stężenie witaminy B12 w surowicy krwi - 165 – 680 ng/l

Ciekawostki

Witamina B12 nie jest związkiem metaloorganicznym, gdyż nie zawiera wiązania metal-węgiel (jon kobaltu wiązany jest poprzez atomy azotu).

W 1956 roku Dorothy Crowfoot Hodgkin ustaliła budowę molekularną witaminy B12, za co otrzymała Nagrodę Nobla z chemii w 1964 roku.



Komentarze
Brak komentarzy

Wyślij komentarz
Zaloguj się aby móc pisać komentarze

Oceny
Tylko dla zalogowanych..

Zaloguj się lub zarejestruj by móc oceniać.

Brak ocen.

Login

Shoutbox
Musisz być zalogowany by móc pisać w shoutboxie.

Brak nowych wiadomości.

 
Table 'b12_w3.fusion_new_users' doesn't exist